Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Brusach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Wymiar podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego dla osób fizycznych

WYMIAR PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI, PODATKU ROLNEGO I PODATKU LEŚNEGO DLA OSÓB FIZYCZNYCH

Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych - biuro nr 11 - parter Urzędu Miejskiego w Brusach

 

Informacja telefoniczna:
inspektor Tomasz Drobiński tel. 52 39 69 349
inspektor Agnieszka Kloskowska tel. 52 39 69 342
 

Wymagane dokumenty:
Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (IN-1), podatku rolnego (IR-1) i podatku leśnego (IL–1) sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona przez osoby fizyczne w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku w podatku od nieruchomości, względnie sposobu wykorzystania nieruchomości mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

 

Dodatkowe dokumenty, które należy okazać do wglądu:
a) zawiadomienia o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków,
b) akty notarialne,
c) orzeczenia sądów,
d) decyzja o pozwoleniu na budowę obiektów budowlanych,
e) decyzje o pozwoleniu na użytkowanie obiektów budowlanych,
f) umowy cywilnoprawne w zawierane w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości gminnych i Skarbu Państwa,
g) protokoły z czynności procesowych.

 

Załączniki do procedury:

  1. IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
  2. ZIN-1 Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu
  3. ZIN-2 Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania
  4. ZIN-3 Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane pozostałych podatników
  5. IR-1 Informacja o gruntach
  6. ZIR-1 załącznik do informacji o gruntach - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu
  7. ZIR-2 załącznik do informacji o gruntach - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania
  8. ZIR-3 załącznik do informacji o gruntach - dane pozostałych podatników
  9. IL-1 Informacja o lasach
  10. ZIL-1 załącznik do informacji o lasach - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu
  11. ZIL-2 załącznik do informacji o lasach - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z  opodatkowania
  12. ZIL-3 załącznik do informacji o lasach - dane pozostałych podatników 
  13. Wniosek strony o wszczęcie postępowania podatkowego (wzór)
  14. UPL-1P Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych
  15. OPL-1P Zawiadomienie o zamianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej
  16. PPD-1 Pełnomocnictwo do doręczeń
  17. OPD-1 Zawiadomienie o zmianie / odwolaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń
  18. PPS-1 Pełnomocnictwo szczególne
  19. OPS-1 Zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego
  20. INRL – 1 Informacja w sprawie podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego - do 30.06.2021

 

Opłaty:
Nie pobiera się

Termin odpowiedzi:
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Brus.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać: zarzuty przeciwko decyzji, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. 

INFORMACJE DODATKOWE:

1. Zakres przedmiotowy:

Podatek od nieruchomości - opodatkowaniu podlegają:

  • grunty (z wyłączeniem gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków, jako użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej)
  • budynki lub ich części
  • budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Podatek rolny - opodatkowaniu podlegają:

  • grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza

Podatek leśny - opodatkowaniu podlegają:

  • lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Lasy są to grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy
     

2. Zakres podmiotowy:
Podatnikami podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:
a) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, gruntów lub lasów,
b) posiadaczami samoistnymi,
c) użytkownikami wieczystymi,
d) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów lub ich części, gruntów, lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne będące współwłaścicielami lub współposiadaczami z osobami prawnymi, bądź z innymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej lub ze spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.

3. Obowiązek podatkowy:
a) powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. W przypadku opodatkowania budowli albo budynku lub jego części obowiązek podatkowy powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiło zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. W razie zaistnienia powyższego zdarzenia powstaje obowiązek odpowiedniego skorygowania deklaracji, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia,
b) wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek ten ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy.

4. Płatność:
Podatki są płatne w oparciu o otrzymaną decyzję, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego – na zamieszczony w otrzymanej decyzji wymiarowej indywidualny numer konta bankowego,
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.

5. Informacja dotycząca podpisywania informacji  podatkowych przez pełnomocnika:

Zgodnie z art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej deklaracja podatkowa może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. W związku z powyższym, jeżeli składana deklaracja będzie podpisywana przez pełnomocnika, to mając na uwadze art. 80a § 2 Ordynacji pełnomocnictwo takie należy złożyć do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Zgodnie z art. 137 § 3 Ordynacji podatkowej Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Od 1 stycznia 2016 r., w przypadku działania w imieniu podatnika osób upoważnionych należy bezwzględnie stosować nowe wzory pełnomocnictw, określone przez Ministra Finansów.

Z chwilą złożenia pełnomocnictwa w organie podatkowym wystarczającym jest, aby deklaracje były podpisywane przez pełnomocnika. Podatnik może jednak w takiej sytuacji nadal osobiście podpisywać deklaracje. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby. Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa również musi zostać złożone organowi podatkowemu. Od chwili złożenia tego zawiadomienia obowiązek podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku. W świetle przepisów dotyczących pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym, pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.


UWAGA.   Z chwilą złożenia w urzędzie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł.  Opłatę należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego w Brusach lub na rachunek bankowy tut. Urzędu: Bank Spółdzielczy w Koronowie O/Brusy nr konta: 86 8144 0005 2005 0500 1267 0001 (w dowodzie wpłaty należy określić szczegółowo przedmiot, od którego dokonuje się zapłaty opłaty skarbowej).
Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej

 

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021, poz. 1540 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2022, poz. 1452 ze zm.).
  3. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020, poz. 333 ze zm.).
  4. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2019, poz. 888 ze zm.).
  5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 roku w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny (Dz. U. z 2019, poz. 1105).
  6. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 roku w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz. U. z 2019, poz. 1126).
  7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019, poz. 1104).
  8. Uchwała Nr VIII/76/15 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 4 grudnia  2015r. w sprawie określenia wzorów formularzy dotyczących obowiązku podatkowego (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 16 grudnia 2015r., poz. 4204). - do 30.06.2019
  9. Stawki podatkowe

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Halina Osowska

Data wytworzenia:
21 wrz 2015

Osoba dodająca informacje

Halina Osowska

Data publikacji:
21 wrz 2015, godz. 08:05

Osoba aktualizująca informacje

Halina Osowska

Data aktualizacji:
14 gru 2022, godz. 10:47