Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych - biuro nr 12 - parter Urzędu Miejskiego w Brusach
Informacja telefoniczna:
podinspektor Agata Rogala tel. 52 39 69 373
Podstawą ustalenia wysokości opłaty jest deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi złożona przez właściciela nieruchomości, bądź w przypadku braku takiej deklaracji – decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami, którą wydaje burmistrz w drodze postępowania administracyjnego.
Zakres podmiotowy:
Właściciel nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
UWAGA: Zmiana właściciela wiąże się z obowiązkiem złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez aktualnego i poprzedniego właściciela.
Zakres przedmiotowy:
Termin powstania obowiązku uiszczenia opłaty
- Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza Brus deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.
- W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
- W przypadku śmierci mieszkańca – w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
Wymagane dokumenty:
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Sposób załatwienia sprawy:
- Przyjęcie od właściciela nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- W przypadku niezłożenia deklaracji, uzasadnionych wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji - wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z Ordynacją podatkową – do 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej do 2 miesięcy.
Do terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Płatność:
Opłatę uiszcza się w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada każdego roku podatkowego.
Niezapłacona w terminie opłata wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Brus.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać: zarzuty przeciwko decyzji, istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz powinno wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. 2022 r., poz. 2651 ze zm.)
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 1452 ze zm.)
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.)
- Uchwała Nr XVIII/163/20 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 30 września 2020 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2020 r., poz. 4491)
Uchwała Nr 242/g311/P/20 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 29 października 2020 r. - Uchwała Nr XXXVII/297/22 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Brusy (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2022 r., poz. 5129)
- Uchwała Nr XXXVII/296/22 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2022 r., poz. 4971)
- Uchwała Nr XII/113/16 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 28 czerwca 2016r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2016 r., poz. 2804)
- Uchwała Nr XVIII/161/20 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 30 września 2020 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2020 r., poz. 4461)
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Halina Osowska Data wytworzenia:
08 sty 2016
Osoba dodająca informacje
Adam Mochol Data publikacji:
08 sty 2016, godz. 14:35
Osoba aktualizująca informacje
Halina Osowska Data aktualizacji:
30 gru 2022, godz. 10:21